Asertywność jest kluczem do sukcesu zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Kiedy postępujemy asertywnie w miejscu pracy, jesteśmy mniej podatni na wystąpienie konfliktów, zjawisko wypalenia zawodowego czy frustrację wynikającą z niespełnienia zawodowego. Asertywny pracownik potrafi skutecznie wyznaczać granice i adekwatnie reagować, kiedy ktoś te granice narusza. Bez poczucia winy potrafi odmówić. Nie odczuwa presji, by zaspokajać potrzeby innych. Z pewnością i bez zażenowania wyraża swoje przemyślenia, mając świadomość, że nie obraża innych swoimi słowami. Agresja słowna nie ma tu miejsca.
Asertywność jest niezwykle wartościowym atutem w pracy. Dzięki niej łatwiej odnaleźć radość w wykonywanych obowiązkach, a powrót do domu po dniu pracy nie jest obciążony zmęczeniem czy frustracją. Taki sposób postępowania sprzyja harmonijnemu podziałowi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
Asertywny pracownik osiąga:
- autorytet i zaufanie,
- poprawę organizacji pracy,
- większy komfort i spokój,
- lepsze relacje z zespołem,
- większe zadowolenie z pracy,
- mniejszą szansę na wystąpienie wypalenia zawodowego.
Pięć kluczowych zasad asertywnej postawy zawodowej:
- Jasne i bezpośrednie wyrażanie swoich potrzeb i poglądów, przy jednoczesnym respektowaniu opinii innych osób: „Chciałbym poprosić o dodatkowe wsparcie w realizacji tego projektu, ponieważ mam dużo obowiązków”.
- Odmawianie bez poczucia winy czy strachu przed reakcją innych: „Przepraszam, ale nie mogę wziąć udziału w dodatkowym projekcie, ponieważ mam już pełne obłożenie i ledwo wyrabiam się ze swoimi obowiązkami”.
- Akceptowanie konstruktywnej krytyki i otwarte wyrażanie swoich przemyśleń: „Dziękuję za twoją opinię, postaram się wziąć ją pod uwagę i popracować nad poprawą mojej pracy”.
- Zdecydowane określenie i wyrażanie swoich granic, ale jednocześnie z szacunkiem dla innych: „Proszę o zrozumienie, że po godzinach pracy nie jestem dostępny/a, chcę mieć czas dla siebie i swojej rodziny”.
- Utrzymanie równowagi między własnymi potrzebami a potrzebami innych osób, umiejętność dbania siebie i współpracowników, bez nadmiernego poświęcania się: „Chętnie pomogę w realizacji tego zadania, ale proszę o wsparcie w zrealizowaniu moich zadań”.
Należy reagować asertywnie, kiedy inni:
- dodają nam obowiązków, choć osoby na podobnym stanowisku mają tyle samo co my, tyle że my się z wszystkim wyrabiamy (a inni nie),
- przypisują sobie nasze zasługi,
- wykorzystują naszą uprzejmość i chcą, byśmy ich w czymś wyręczali, kierując się swoją wygodą.