Unikaj tych zwrotów – mogą sprawić, że inni cię nie polubią

Bez względu na nasze intencje, zdarza nam się nieraz wypowiadać słowa czy zdania, które mogą być odbierane jako nieuprzejme, lekceważące lub nawet obraźliwe. Tego typu wyrażenia potrafią skutecznie zniechęcić innych do nas. Jakie są to więc słowa i zdania, których najlepiej unikać? Oto lista najbardziej krytycznych.

Jeśli zależy ci na budowaniu pozytywnych relacji z innymi, powinieneś być świadomy komunikacyjnych pułapek, które mogą sprawiać, że będziesz przez nich nielubiany. Jeżeli wyeliminujesz je ze swojego języka, możesz skutecznie poprawić swój sposób wyrażania myśli i okazać większą empatię podczas rozmowy.

Oto lista 10 zwrotów, które mogą skutecznie zepsuć twoje relacje z innymi:

„Nie obchodzi mnie to” – To zdanie często jest traktowane jako wyraz lekceważenia i sprawia, że jesteś odbierany/a negatywnie. Wyrażając się w ten sposób pokazujesz, że uczucia drugiej osoby są dla ciebie bez znaczenia. Możesz także zostać odczytany jako arogant.

„Ty zawsze…/Ty nigdy…” – Uogólnienia te często są postrzegane jako niesprawiedliwe i nieprecyzyjne. Są to oceny, które nie uwzględniają różnorodności sytuacji i kontekstu, a ponadto mogą doprowadzić do konfliktu.

„Zmieniłaś/-łeś się. Tęsknię za dawną/dawnym tobą” – Zdanie to często jest używane jako reakcja na zmianę, której dostrzegamy u drugiej osoby. Jednak powinniśmy pozwolić innym być sobą, niezależnie od naszych osobistych odczuć i wartości.

„Tylko żartowałem/am. Nie znasz się na żartach?” – Czasami możemy powiedzieć coś niestosownego lub żartować zbyt ostro. W takim momencie ważne jest umiejętność przyznania się do błędu. Jeżeli swoim żartem sprawiliśmy komuś przykrość, powinniśmy szczerze przeprosić i okazać swoje wsparcie, zamiast negować uczucia drugiej osoby czy wręcz oskarżać jej o brak poczucia humoru.

„Bez urazy, ale…” – To zdanie zazwyczaj zapowiada coś niemiłego lub negatywnego. Zamiast stosować takie zwroty, lepiej powiedzieć wprost co mamy na myśli, ale zrobić to z szacunkiem dla drugiej osoby.

„Wiem dokładnie, co czujesz” – Ta fraza, mimo że często ma na celu pocieszenie drugiej osoby, może zostać źle odebrana. Wiele uczuć jest unikalnych dla każdej osoby i trudno jest w pełni zrozumieć, co dana osoba faktycznie przeżywa. Wyrażając się w ten sposób, możemy sprawić, że nasz rozmówca poczuje się niezrozumiany lub zbagatelizowany.

„To nie moja wina” – To zdanie sugeruje zrzucanie odpowiedzialności na drugą osobę. Może to być frustrujące i irytujące dla naszego rozmówcy. Zanim użyjemy tego zwrotu, warto dobrze przemyśleć sytuację.

„Mówiłem Ci to już wiele razy” – Taka fraza brzmi protekcjonalnie i sugeruje, że nasz rozmówca jest mało uważny lub niekompetentny. Zamiast tego lepiej jeszcze raz spokojnie powtórzyć to, co było dla naszego rozmówcy niejasne lub niezrozumiałe.

„Przesadzasz” – Ten zwrot podważa uczucia drugiej osoby i może sugerować, że jej reakcja jest nieadekwatna. Zamiast stwierdzenia „przesadzasz” warto staranie się lepiej zrozumieć uczucia i emocje naszego rozmówcy.